Donnerstag, 24. August 2023

Sketch met Derwent Lightfast potloden

 Hallo allemaal


Leuk dat je weer langs komt,
vandaag laat ik een sketch zien met Derwent Lightfast potloden.
 
Ik had een sketch gemaakt in een boekje wat ik gekregen had van mijn schoonzus,
maar dat papier is niet geschikt met water, dus heb ik maar kleurpotloden genomen.
 
 Ik heb eerst de sketch gemaakt met een zwarte pen.
 
 
Ik ben met het dak begonnen en heb hiervoor eerst Ruby Earth genomen,
en heb grof heen en weer gekleurd.


 
Daar ben ik dan met Strawberry nog een keer overheen gegaan.
 

 Met wat harder drukken heb ik het dan nog wat krachtiger van kleur gemaakt
en ben dan met Granite de kozijnen van de ramen en
 het onderste gedeelte van het dak gaan kleuren.


Met Champagne heb ik lichtjes de fassade van het huis kleur gegeven.
 

 Omdat het een sketch is wil ik het niet overal krachtig hebben.
Het middelpunt van de sketch wordt uitgewerkt en de rest
wordt alleen wat aangegeven en losjes gekleurd.
 
Dat doe ik ook met Grass Green,
hoe meer van het middelpunt weg, hoe losser.
 

 Ik neem dan een donker groen, de Spruce Green 
en kras daar met meer druk op het potlood, 
over het licht groen.
 Denk eraan dat het onderin veel donkerder is.
 

Met Natural Brown maak ik nog schaduwen op het dak 
en de ramen zijn ook bruin.
 

 Met Platinum kras ik het muurtje en de straat grijs.
 

 Met Grass Green kleur ik nog het kleine stukje grasveld.
 

Dan neem ik weer de Spruce Green voor het donkere gedeelte van het grasveld.
 

 Nu is de schaduw aan de beurt, dat is belangerijk om de diepte te krijgen.
Ik neem eerst Wild Lavender.
 

 En ga dan met Dark Indigo eroverheen.
Die 2 kleuren zijn mooier als zwart of grijs voor de schaduwen.
 

 Nu is de boom in de voorgrond aan de beurt,
ik begin met Granite.
 

 Daar ga ik dan met Natural Brown overheen.
 

 Voor de bladeren neem ik eerst weer Grass Green,
en kras wild heen en weer, ik teken geen blaadjes.
 

 Aan de onderkant neem ik weer Spruce Green.
 

 De boomstam maak ik nog donkerder met Chocolate.
Alles wat verder weg van je is, is lichter en dichterbij wordt het donkerder.
Zo krijg je diepte in je tekening of schilderij.
 

 Nu wil ik nog een mooie blauwe hemel en neem daarvoor
Sapphire.
Ik ben een beetje er in gaan vrijfen, dat heeft de kleur wat verandert,
dat zijn nu wolken.
 

 Voor de auto ben ik verder gegaan met Ocean Blue,
ik heb lichte plekken overgelaten en heb verschillend hard gedrukt op het potlood.
 

 Met Black heb ik de auto afgemaakt.
 

 Dan heb ik nog spetters gemaakt op mijn tekening,
daarvoor heb ik de Derwent Inktense potloden gebruikt, want dat  gaat niet met de
Lightfast.
 

Dit is mijn sketch geworden,
leuk dat je weer bent wezen komen kijken.
 
Liefs  
 
Juanita
 

 

2 Kommentare: